Kdo jsme

Napsal Sociální fobie dne . Zařazeno do Uncategorised

Zdena Katayama

profesionální terapeutka a lektorka, iniciátorka metody EFT v ČR, zakladatelka Institutu energetické psychologie Z. Katayama, autorka programu ZDRAVÉ SEBEVĚDOMÍ a dalších programů pro osobní rozvoj, autorka knihy EFT pro každého

David Bulva

terapeut, člen profesionálního týmu terapeutů Institutu energetické psychologie Z. Katayama

Pavla Pavlíčková

terapeutka, členka profesionálního týmu terapeutů Institutu energetické psychologie Z. Katayama

CO ZAŽÍVAJÍ SOCIÁLNÍ FOBICI

Napsal Sociální fobie dne . Zařazeno do Uncategorised

Jsem sociální fobik, PROTOŽE:

Raději zabloudím, než bych se zeptal na cestu.“

Jsem schopna čekat dlouhé desítky minut, než je v supermarketu volná pokladna bez lidí.“

Nechodím už pět let k holiči, paní, co mě od malička stříhala před pěti lety umřela, nedovedu si představit, že někdy ještě půjdu.“

Mám pocit, že jednodušší je se zabít, než oslovit nějakou holku.“

Bez tmavých brýlí ven prostě nevylezu, když je mám, mám pocit, že mě nikdo nevidí.“

Jediný člověk, kterému se dokážu podívat do očí, jsem já sama v zrcadle.“

Je mi 50 a nikdy jsem nebyl v kině.“

Nejsem schopna někomu říct jednu větu, aniž bych v ní neskomolila aspoň tři slova.“

Zrudnu jako krocan, kdykoliv mě někdo osloví.“

Jakmile vyjdu ven, mám pocit, že se na mě všichni dívají.“

JSTE SOCIÁLNÍ FOBIK?

Napsal Sociální fobie dne . Zařazeno do Uncategorised

 

Nejste si jisti? Otestujte se  

Jak poznáte, že jste opravdu sociální fobik? Jednoznačná odpověď neexistuje. Je to především otázka vlastních pocitů, emocí a přesvědčení. Napovědět Vám může náš malý test. Pokud si na většinu otázek odpovíte ANO, trpíte pravděpodobně větší či menší formou sociální fobie.

  • Máte velký strach, abyste mezi lidmi nebyli středem pozorosti a nechovali se trapně nebo způsobem, který by Vás mohl ponižovat?  
  • Vyhýbáte se cíleně situacím, kdy byste mohli být mezi lidmi středem pozornosti a mohli byste se chovat trapně nebo způsobem, který by Vás před nimi mohl ponižovat?  
  • Projevilo se u Vás někdy v obávaných situacích červenání, třes, strach ze zvracení, strach z nucení na wc nebo samotné nucení na wc?  
  • Jste si sami vědomi, že jsou tyto Vaše projevy a příznaky přehnané až nesmyslné?  
  • Objevují se tyto projevy a příznaky právě v obávaných situacích nebo při jejich očekáváních, nebo v obávaných situacích převažují?  

(použita tabulka Diagnostická kritéria MKN-10)  

 

Myšlenky sociálního fobika  

  • raději zabloudím, než bych se zeptal na cestu
  • jsem schopen čekat dlouhé desítky minut, než je v supermarketu volná pokladna bez lidí 
  • nechodím už pět let k holiči, paní, co mě od malička stříhala před pěti lety zemřela, nedovedu si představit, že někdy ještě půjdu k holiči
  • mám pocit, že jednodušší je se zabít, než oslovit nějakou holku 
  • bez tmavých brýlí ven prostě nevylezu, když je mám, mám pocit, že mě nikdo nevidí 
  • jediný člověk, kterému se dokážu podívat do očí, jsem já sám v zrcadle 
  • je mi 50 a nikdy jsem nebyl v kině 
  • nejsem schopen někomu říct jednu větu, aniž bych v ní nezkomolil aspoň tři slova 
  • zrudnu jako krocan, kdykoliv mě někdo osloví 
  • jakmile vyjdu ven, mám pocit, že se na mě všichni dívají

 

JAK VÁM POMŮŽEME MY?

Napsal Sociální fobie dne . Zařazeno do Uncategorised

Na rozdíl od klasické léčby máme v rukou skutečný nástroj, který opravdu rychle a efektivně, ve srovnání s klasickými metodami, pomáhá. Vedle psychologie, při které využíváme i některých prvků NPL, pracujeme s energetickým systémem lidského těla, jak jej již tisíce let zná a efektivně využívá Tradiční čínská medicína. Speciální jemnou manuální technikou, podobnou akupresuře, dokážeme Váš energetický systém během krátké doby vyladit a opravit tak, že již nebudete prožívat na těle projevy Vašich strachů a úzkostí. Skvělé také je, že Vás nikdo nebude v rámci terapie nutit vystavovat se reálným stresovým situacím, pokud si na to sami netroufnete. Bude nám stačit pouze Vaše představa, jak se v dané situaci cítíte. Pomocí hypnózy jsme též schopni výrazně urychlit nácvik sociálních dovedností, je-li to třeba.

Po úspěšném terapeutickém procesu budete běžně fungovat, tak, jako ostatní zdraví lidé. Bez strachu a úzkosti, bez jejich fyzických projevů, bez sebeobviňování a budete mít možnost být šťastni tak, jako všichni ostatní. 

JAK VÁM POMŮŽE PSYCHOLOG ČI PSYCHIATR?

Napsal Sociální fobie dne . Zařazeno do Uncategorised

Běžná klinická praxe řeší sociální úzkost především podáváním psychofarmak, v lepším případě léčba začíná některou z forem psychoterapií, a k lékům se přistupuje zpravidla následně v závislosti na účinku té které použité psychoterapie. Nicméně,  obvykle k tomu, dříve či později, dojde. Užívání psychofarmak je obvykle doživotní.
 
Nejčastěji je v současnosti klinicky aplikována tzv. Kognitivně-behaviorální terapie (KBT), která ve své podstatě vysvětluje klientovi jeho patologický pohled na jeho problém a více či méně jej přesvědčuje, aby svůj pohled a přístup k problému změnil, analyzuje přesvědčení a postoje klienta. Cílem KBT mimo jiné je, aby klient svůj postoj pochopil a následně změnil. Nástrojem k tomu je především rozhovor mezi klientem a psychologem. V rámci KBT dochází i k nácviku sociálních situací, často přímo v terénu a mnohdy i za cenu toho, že se klient bude v těchto situacích opakovaně cítit nepříjemně. Výsledkem má být to, aby klient svůj strach překonal a na sociální situace si zvykl. Ve svém důsledku však dochází velmi často k tomu, že je klient ještě více stresován. Jeho stav úzkosti se může po takové terapii i prohloubit. KBT trvá obvykle několik měsíců až rok, případně i déle.